i) Tadika – Taman Didikan Kanak-kanak
(4 - 6 tahun), didaftar
dengan Kem.
Pelajaran Malaysia
ii) Tabika
– Taman Bimbingan Kanak-kanak
(bawah 4 tahun), didaftar
dengan
Jabatan Kebajikan Masyarakat
•
Penubuhan prasekolah di
Malaysia mula sebagai pusat
jagaan atau asuhan kanak-kanak
•
Khususnya di tempat
perlombongan dan ladang
(dianjurkan oleh mubaligh-mubaligh)
•
Tumpuan pada kebajikan dan
kesihatan kanak-kanak.
•
Peranan prasekolah berubah –
lebih menekankan pendidikan.
•
Institusi prasekolah
persendirian bercambah dengan pesat selari dgn. perkembangan bandar (Sufean
Hussien,1993).
•
Pendidikan prasekolah lebih
untuk golongan berada.
•
Pengajar tidak mendapat latihan
profesional.
•
Kurikulum bersifat tradisional
(3M).
•
Wujudnya ketidakseimbangan
dalam perkembangan pendidikan prasekolah di bandar dan luar bandar (Asiah,
2001)
•
Laporan Keciciran Tahun 1973
menunjukkan terdapat hubungan yang positif antara kanak-kanak prasekolah dengan
kejayaan di peringkat sekolah rendah.
•
Kajian ini menunjukkan 90% kanak-kanak yang menduduki kelas ekspres di
sekolah rendah mendapat pendidikan prasekolah.
•
Tahun 1969 dianggap tahun
bermulanya perkembangan pendidikan awal knk-knk di Malaysia (Asiah, 2001).
•
Agensi Pendidikan Awal
Kanak-kanak di Malaysia : Agensi kerajaan dan separa kerajaan, Organisasi
sukarela dan Persendirian.
•
Agensi Kerajaan dan Separa
Kerajaan :
•
FELDA
•
FELCRA
•
RISDA
•
KEMAS
•
Jabatan Rukun Tetangga
•
Jabatan Perpaduan Negara
•
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam
Prasekolah
KEMAS
•
Lebih tertumpu di kawasan luar
bandar dan pinggir bandar.
•
Sejak 1970-an di bawah
tanggungan Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar
•
Penubuhan prasekolah mendapat
sokongan yang kuat daripada masyarakat.
Organisasi
Sukarela
•
memainkan peranan penting
•
Contoh- contoh organisasi :
-
Persatuan Polis
-
Persatuan Pergerakan Islam Malaysia
(PERKIM)
-
Persatuan Gereja Malaysia
-
Persatuan Tindakan Wanita Islam (PERTIWI)
-
Persatuan Kebajikan Angkatan Tentera
Prasekolah
Persendirian/Swasta
•
dimiliki seorang individu atau
persatuan tertentu
•
mungkin melibatkan rakan-rakan
kongsi
•
berpusat di premis persendirian
•
perlu berdaftar dengan
Kementerian Pelajaran
Prasekolah
Kementerian Pelajaran Malaysia
•
Mula memberi sumbangan dan
memainkan peranan yg. penting mulai 1972.
•
Melalui Pusat Perkembangan
Kurikulum Kem. Pelajaran telah
menghasilkan “ A guide for Pre-school Education” dan “A Guide for
Nurseries”
•
Pada masa itu Kem. Pelajaran
hanya memberi bantuan dan tidak terlibat dengan operasi prasekolah
Isu- isu
Pendidikan Prasekolah
- Setiap
agensi mempunyai matlamat, tanggapan, orientasi, keutamaan dan kemampuan yang berbeza-beza khasnya
dalam penggunaan bahasa pengantar, kurikulum, latihan ikhtisas, kelayakan
akademik cikgu, gaji guru, penempatan murid dan kemudahan – kemudahan
asas.
- Objektif
ditentukan oleh agensi yang mengendalikan prasekolah tersebut.
- Latihan
guru dan pendekatan pengajaran juga ditentukan oleh agensi masing-masing
- Segala
perbelanjaan spt. gaji guru dibiayai oleh Kerajaan manakala wang untuk
alatan P & P prasekolah diambil drp. yuran prasekolah yang berbeza
dari sekolah ke sekolah
- Lokasi
prasekolah amat berbeza antara bandar dgn.
luar bandar
- Prasekolah
bandar lebih memberi penekanan akademik manakala prasekolah di luar
bandar lebih mengutamakan
perkembangan sosial dan komuniti (Saad 1979, Asiah 2001)
- Setiap
agensi mempunyai matlamat, tanggapan, orientasi, keutamaan dan kemampuan yang berbeza-beza khasnya
dalam penggunaan bahasa pengantar, kurikulum, latihan ikhtisas, kelayakan
akademik cikgu, gaji guru, penempatan murid dan kemudahan – kemudahan
asas.
- Objektif
ditentukan oleh agensi yang mengendalikan prasekolah tersebut.
- Latihan
guru dan pendekatan pengajaran juga ditentukan oleh agensi masing-masing
- Segala
perbelanjaan spt. gaji guru dibiayai oleh Kerajaan manakala wang untuk
alatan P & P prasekolah diambil drp. yuran prasekolah yang berbeza
dari sekolah ke sekolah
- Lokasi
prasekolah amat berbeza antara bandar dgn.
luar bandar
- Prasekolah bandar lebih memberi penekanan akademik manakala prasekolah di luar bandar lebih mengutamakan perkembangan sosial dan komuniti (Saad 1979, Asiah 2001)
Ekoran isu
yang dinyatakan :
• 18 Disember 1991 - Mesyuarat Jemaah Menteri
• 18 Disember 1991 - Mesyuarat Jemaah Menteri
- KPM melaksanakan program prasekolah
•
27 Januari 1992 - Mesyuarat antara Kementerian
- Projek Pendidikan Prasekolah
di 1070
sekolah (1,131 kelas) dan tiada peluasan.
(Prasekolah Annex)
•
Akta Pendidikan 1996 -
Pendidikan Prasekolah dalam Sistem
Pendidikan Kebangsaan.
•
6 Jun 2001 - Mesyuarat Jemaah Menteri
- Peluasan program Prasekolah KPM dari 1131(2001) kepada 1600(2007)
Kriteria
Pemilihan Sekolah :
! Lokasi pedalaman/luar bandar/pinggir bandar/bandar
! % murid Tahun Satu yang tidak ke prasekolah
! Tiada operator tadika lain
! Mengambilkira pendaftaran murid Tahun Satu bagi tahun berikutnya
(>15 murid)
! Kemudahan ubah suai bilik darjah
! Permintaan masyarakat setempat
No comments:
Post a Comment