Tuesday 5 March 2013

Perkembangan Prasekolah di Malaysia


Terdapat dua jenis program :

    i) Tadika Taman Didikan Kanak-kanak               
                      (4 - 6 tahun), didaftar dengan Kem. 
                      Pelajaran Malaysia

   ii) TabikaTaman Bimbingan Kanak-kanak         
                      (bawah 4 tahun), didaftar dengan
                      Jabatan Kebajikan Masyarakat

       Penubuhan prasekolah di Malaysia mula sebagai pusat jagaan atau asuhan kanak-kanak
       Khususnya di tempat perlombongan dan ladang (dianjurkan oleh mubaligh-mubaligh)
       Tumpuan pada kebajikan dan kesihatan kanak-kanak.
       Peranan prasekolah berubah – lebih menekankan pendidikan.
       Institusi prasekolah persendirian bercambah dengan pesat selari dgn. perkembangan bandar (Sufean Hussien,1993).
       Pendidikan prasekolah lebih untuk golongan berada.
       Pengajar tidak mendapat latihan profesional.
       Kurikulum bersifat tradisional (3M).
       Wujudnya ketidakseimbangan dalam perkembangan pendidikan prasekolah di bandar dan luar bandar (Asiah, 2001)
       Laporan Keciciran Tahun 1973 menunjukkan terdapat hubungan yang positif antara kanak-kanak prasekolah dengan kejayaan di peringkat sekolah rendah.
       Kajian ini menunjukkan 90%  kanak-kanak yang menduduki kelas ekspres di sekolah rendah mendapat pendidikan prasekolah.
       Tahun 1969 dianggap tahun bermulanya perkembangan pendidikan awal knk-knk di Malaysia (Asiah, 2001).
       Agensi Pendidikan Awal Kanak-kanak di Malaysia : Agensi kerajaan dan separa kerajaan, Organisasi sukarela dan Persendirian.

       Agensi Kerajaan dan Separa Kerajaan :
       FELDA
       FELCRA
       RISDA
       KEMAS
       Jabatan Rukun Tetangga
       Jabatan Perpaduan Negara
       Jabatan Hal Ehwal Agama Islam

Prasekolah KEMAS

       Lebih tertumpu di kawasan luar bandar dan pinggir bandar.
       Sejak 1970-an di bawah tanggungan Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar
       Penubuhan prasekolah mendapat sokongan yang kuat daripada masyarakat.

Organisasi Sukarela

       memainkan peranan penting
       Contoh- contoh organisasi :
     -  Persatuan Polis
                 -  Persatuan Pergerakan Islam Malaysia 
        (PERKIM)
     -  Persatuan Gereja Malaysia
     -  Persatuan Tindakan Wanita Islam (PERTIWI)
     -  Persatuan Kebajikan Angkatan Tentera

Prasekolah Persendirian/Swasta

       dimiliki seorang individu atau persatuan tertentu
       mungkin melibatkan rakan-rakan kongsi
       berpusat di premis persendirian
       perlu berdaftar dengan Kementerian Pelajaran

Prasekolah Kementerian Pelajaran Malaysia

       Mula memberi sumbangan dan memainkan peranan yg. penting mulai 1972.
       Melalui Pusat Perkembangan Kurikulum Kem. Pelajaran  telah menghasilkan “ A guide for Pre-school Education” dan “A Guide for Nurseries”
       Pada masa itu Kem. Pelajaran hanya memberi bantuan dan tidak terlibat dengan operasi  prasekolah


Isu- isu Pendidikan Prasekolah

  • Setiap agensi mempunyai matlamat, tanggapan, orientasi, keutamaan dan  kemampuan yang berbeza-beza khasnya dalam penggunaan bahasa pengantar, kurikulum, latihan ikhtisas, kelayakan akademik cikgu, gaji guru, penempatan murid dan kemudahan – kemudahan asas.
  • Objektif ditentukan oleh agensi yang mengendalikan prasekolah tersebut.
  • Latihan guru dan pendekatan pengajaran juga ditentukan oleh agensi masing-masing
  • Segala perbelanjaan spt. gaji guru dibiayai oleh Kerajaan manakala wang untuk alatan P & P prasekolah diambil drp. yuran prasekolah yang berbeza dari sekolah ke sekolah
  • Lokasi prasekolah amat berbeza antara bandar dgn.  luar bandar
  • Prasekolah bandar lebih memberi penekanan akademik manakala prasekolah di luar bandar   lebih mengutamakan perkembangan sosial dan komuniti (Saad 1979, Asiah 2001)
  • Setiap agensi mempunyai matlamat, tanggapan, orientasi, keutamaan dan  kemampuan yang berbeza-beza khasnya dalam penggunaan bahasa pengantar, kurikulum, latihan ikhtisas, kelayakan akademik cikgu, gaji guru, penempatan murid dan kemudahan – kemudahan asas.
  • Objektif ditentukan oleh agensi yang mengendalikan prasekolah tersebut.
  • Latihan guru dan pendekatan pengajaran juga ditentukan oleh agensi masing-masing
  • Segala perbelanjaan spt. gaji guru dibiayai oleh Kerajaan manakala wang untuk alatan P & P prasekolah diambil drp. yuran prasekolah yang berbeza dari sekolah ke sekolah
  • Lokasi prasekolah amat berbeza antara bandar dgn.  luar bandar
  • Prasekolah bandar lebih memberi penekanan akademik manakala prasekolah di luar bandar   lebih mengutamakan perkembangan sosial dan komuniti (Saad 1979, Asiah 2001)

Ekoran isu yang dinyatakan :

       18 Disember 1991       - Mesyuarat Jemaah Menteri
                                              - KPM melaksanakan program prasekolah
        27 Januari 1992         - Mesyuarat antara Kementerian
                                       - Projek Pendidikan Prasekolah di 1070
                                          sekolah (1,131 kelas) dan tiada peluasan.
                                          (Prasekolah Annex)
       Akta Pendidikan 1996 - Pendidikan Prasekolah dalam Sistem
                                          Pendidikan Kebangsaan.
       6 Jun 2001                  - Mesyuarat Jemaah Menteri
                                        - Peluasan program Prasekolah KPM dari 1131(2001) kepada 1600(2007)

  
  Kriteria Pemilihan Sekolah :

! Lokasi pedalaman/luar bandar/pinggir bandar/bandar
! % murid Tahun Satu yang tidak ke prasekolah
! Tiada operator tadika lain
! Mengambilkira pendaftaran murid Tahun Satu bagi tahun berikutnya (>15 murid)
! Kemudahan ubah suai bilik darjah
! Permintaan masyarakat setempat 

No comments:

Post a Comment